Extra 300/330| 2017-02-25

Dwumiejscowy samolot zaprojektowany przez Waltera Extrę, niemieckiego pilota akrobacyjnego, powstał w 1987 r. w fabryce Extra Flugzeugbau. Zbudowana została również wersja jednomiejscowa (300S) oraz wersja ze wzmocnionym silnikiem (330XS).
Extra osiąga przeciążenia +/- 10G z jedną osobą na pokładzie i +/- 8G z dwiema osobami. Udoskonalona konstrukcja lotek w wersji 300L pozwala na osiągnięcie prędkości obrotu na poziomie 400 stopni na sekundę.


drukuj  więcej »
 
Pitts 12S Python| 2017-02-25

Pitts Python to najnowszy nabytek szwedzkiego zespołu akrobacyjnego Scandinavian Airshow. Pomysł zdobycia nowego samolotu akrobacyjnego narodził się w głowie lidera zespołu – Jacoba Hollandera, kiedy uświadomił sobie, że obecnie używany w pokazach Pitts S2B (Wasp) zbliża się do końca swojej kariery (służy zespołowi od 1984 roku). Jacob poszukiwał samolotu o większej mocy, w którym stosunek mocy do wagi będzie jak najwyższy. Jednocześnie nie chciał on rezygnować z koncepcji dwupłatowca jako oryginalnej maszyny atrakcyjnie prezentującej się na pokazach.


drukuj  więcej »
 
Pitts S2-B| 2017-02-25

W latach 60. piloci akrobacyjni i ich Pittsy Special zdobywały pierwsze miejsca na zawodach na całym świecie. Maszyna została okrzyknięta jednym z najlepszych samolotów wyczynowych jakie kiedykolwiek zbudowano. Jak mówił jeden z pilotów: "Pitts ma absurdalnie dużo mocy. Może wirować jak derwisz, obracać się jak bierwiono na wodzie i kręcić się w miejscu. Kiedy siedzisz w kokpicie, dzięki dźwiękowi silnika, czujesz się jak w kabinie samochodu rajdowego. To mały samolot, który działa jak F-16. Jest chętny do współpracy, żywo reagujący i zdolny do gwałtownych manewrów, które jedynie piloci najwyższej klasy są w stanie wytrzymać".


drukuj  więcej »
 
Suchoj Su-26| 2017-02-25

Suchoj Su-26 to jednomiejscowy samolot akrobacyjny zaprojektowany w Związku Radzieckim, napędzany silnikiem gwiazdowym. Maszyna powstała jako następca bardzo popularnego samolotu Jakowlew Jak-50.

Prototyp oblatano 30 czerwca 1984 roku i po próbach w locie, które trwały zaledwie 2 tygodnie, samolot wprowadzono do produkcji. W 1986 roku na tym samolocie reprezentacja ZSRR zajęła I miejsce w mistrzostwach świata. Łącznie do roku 1986 wyprodukowano 70 Su-26, z czego część na eksport.


drukuj  więcej »
 
Suchoj Su-31| 2017-02-25

Su-31 to jednomiejcowy wyczynowy samolot akrobacyjny zbudowany w oparciu o model Su-26. Pierwotnie wyprodukowany w wersji dwumiejscowej pod oznaczeniem Su-29 jako samolot mogący służyć do szkolenia pilotów akrobacyjnych, szkolenia wstępnego pilotów wojskowych i cywinych. Dzięki potężnej jednostce napędowej o mocy 400 KM i bardzo lekkiej kompozytowej konstrukcji jest jednym z najlepszych samolotów tego typu na świecie.


drukuj  więcej »
 
Super S2 Purple Violet| 2017-02-25

Samolot zbudowany na zamówienie, jedynie do celów akrobacyjnych. Skrzydła wykonał Steve Wolf. Konstrukcja kadłuba pochodzi z seryjnej produkcji samolotów Pitts S2-B, ale poddana została wzmocnieniu przez Barreta Brummeta, aby mogła wytrzymywać przeciążenia do +/-10G. Zmieniono też kształt ogona, nadając mu lepsze właściwości aerodynamiczne potrzebne do wykonywania akrobacji.
Cały proces budowy nadzorował Dan Gebhart. Jako jednostkę napędową wybrano wzmocniony silnik Lycoming AEIO-540-D4A5 o mocy 400 KM. Maszynę wyposażono również w specjalny system wytwarzania dymu. Całość uzupełnia śmigło trójpłatowe produkcji firmy Hartzell. Obecnie samolotem tym lata Ali Ozturk w barwach Acromach – tureckiego zespołu akrobacyjnego.


drukuj  więcej »
 
Zivko Edge 540/540T| 2017-02-25

Samolot Edge-540 jest rozwinięciem znanej wśród pasjonatów akrobacji samolotowej maszyny Extra 300. Za pomocą analizy komputerowej zoptymalizowano konstrukcję oraz kształt kadłuba, co pozwoliło uzyskać lżejszy kadłub o wytrzymałości na przeciążenia do 15G. Zastosowano również wzmocniony silnik, dzięki któremu Edge 540 dysponuje mocą większą o 27 KM w stosunku do Extry. Peter Besenyei 26 maja 2006 w czasie Red Bull Air Race (kwalifikacje) osiągnął na tej maszynie prędkość 514 km/h oraz przeciążenie +13,8 G. Istnieją dwie wersje tej maszyny: 540 – jednoosobowa i 540T – dwuosobowa.


drukuj  więcej »
 
Zlin 50| 2017-02-25

Czeski samolot akrobacyjny, jeden z najlepszych na świecie. Czterema egzemplarzami Z-50LX latają piloci z jednego z najbardziej znanych zespołów akrobacyjnych świata – The Flying Bulls Aerobatic Team, których można było podziwiać na MPL Góraszka 2005.


drukuj  więcej »
 
Zlin 242| 2017-02-25

ZLIN Z 242 L to najnowsza produkcja czeskich zakładów Moravian Aviation, jest on zmodernizowaną wersją modelu Z 142 C. Może być wykorzystywany zarówno jako samolot treningowy, jak i akrobacyjny (+6,0/-3,5 G).


drukuj  więcej »
 
Zlin 526 F/AFS| 2017-02-25

Zlin Z-526 to samolot akrobacyjny treningowy, produkowany w ramach serii Zlin Trener (opartej na modelu Z-26), zaprojektowanej w 1940 roku i produkowanej od 1950 roku w Czechosłowackiej fabryce Moravan Otrokovice. Zliny napędzane były czterocylindrowym silnikiem  tłokowym Walter Minor 4-III.

Zliny goszczące na Góraszce (Z-526A i Z-526AFS) to specjalne wersje akrobacyjne.

Produkcję serii zakończono w 1970 roku modelem Z-726.


drukuj  więcej »
 
Partnerzy strategiczni


Remove Before Flight



Stowarzyszenie Promocji Lotnictwa Od Œmigła




KB Group

Partnerzy


Sky Watcher


Mazury Airshow


Festyn Lotniczy >>Lotnisko Bliżej Miasta<<


Portal Lotniczy


Portal Lotniczy

Pomóżmy pilotowi


Jacek Walczy

Facebook
Galeria
Więcej zdjęć w galerii
stat4u