Akrobacja lotnicza
 
Ogólnie o akrobacji| 2012-07-08

Zgodnie z definicją akrobacja lotnicza to pilotowanie statków powietrznych z wykorzystaniem ewolucji, które nie wchodzą z zakres zwykłego lotu z jednego punktu do punktu drugiego. Akrobacja to samodzielna dyscyplina sportu lotniczego. To niezwykłe widowisko dla obserwatora z ziemi, ale przede wszystkim fantastyczna zabawa i ogromna dawka adrenaliny dla pilota. Zapewne dlatego to właśnie akrobację piloci dopiero uważają za sens, wolność i przyjemność latania i jeżeli już raz jej spróbują, nie wyobrażają sobie bez niej życia.

Ponieważ akrobacja lotnicza to wyżyny sztuki pilotażu, a jednocześnie obciążenie dla statku powietrznego (a nie każda maszyna i nie każdy pilot potrafi tyle samo) to akrobację w zależności od złożoności wykonywanych figur dzielimy na podstawową, średnią i pełną.

W zależności zaś od ilości maszyn wykonujących akrobację w jednym miejscu i czasie wyróżniamy akrobację indywidualną i akrobację zespołową.

 
Akrobacja indywidualna| 2012-07-08

Jeden pilot, jedna maszyna, dużo przestrzeni i ogromne poczucie wolności. Taką właśnie akrobację uprawia zdecydowana większość pilotów, jakich możemy obserwować na pokazach lotniczych. Nawet jeżeli w pokazach biorą udział zespoły pokazowe to i z tych zespołów często odłączają się w trakcie pokazu soliści, aby pokazać elementy akrobacji indywidualnej.

Akrobacja indywidualna pozwala w pełni zaprezentować zarówno możliwości pilota, jak i statku powietrznego, na który patrzymy. Większość pilotów preferuje ją zarówno z tych powodów, jak i ze względów zwiększonego bezpieczeństwa niż w przypadku akrobacji zespołowej.

Indywidualne latanie umożliwia również zabawę w tzw. „jam session”, czyli wykonywanie figur w niezaplanowanej kolejności, w zależności od chwilowej fantazji pilota – na co często stać tylko najlepszych ze spotykanych na pokazach pilotów akrobacyjnych.

 
Akrobacja zespołowa| 2012-07-08

Trudniejszy rodzaj akrobacji, zarezerwowany jedynie dla doświadczonych i mocno zdyscyplinowanych pilotów . Akrobacja ta polega na wykonywaniu pokazu przez maszyny (od dwóch do kilkunastu maszyn) w tym samym czasie i w jednej wyznaczonej przestrzeni pokazu. W akrobacji zespołowej samoloty latają w szyku, który rozdzielają i łączą w zależności od prezentowanej figury. Wybrane elementy wykonywane są symetrycznie, powtarzalnie lub w pełnym szyku, gdzie cały układ „kręci” to, co zazwyczaj robi pojedyncza maszyna. Dodatkowo w akrobacji zespołowej możemy zobaczyć figury, których pojedynczy samolot nie wykona na przykład mijanki, rozety itp.

Należy jednak pamiętać, że akrobacja zespołowa, choć bardziej widowiskowa od indywidualnej, niesie ze sobą duże ryzyko. Maszyny latające wspólnie bardzo często dzieli od siebie nie więcej niż kilkadziesiąt centymetrów, a wówczas o błąd nietrudno. Lekki podmuch niespodziewanego wiatru, czy błąd ręki, która niepotrzebnie drgnęła na drążku samolotu, kosztował już życie niejednego pilota kręcącego akrobację zespołową. Jednak wciąż Ci najlepsi dostarczają nam wrażeń, latając w kilka maszyn jednocześnie, dzięki czemu możemy podziwiać najpiękniejsze figury zespołowej akrobacji, a dźwięk wielu silników samolotów jednocześnie przelatujących w bliskiej odległości w szyku, pozostaje w uszach na długi czas …

 
Partnerzy strategiczni


Remove Before Flight



Stowarzyszenie Promocji Lotnictwa Od Œmigła




KB Group

Partnerzy


Sky Watcher


Mazury Airshow


Festyn Lotniczy >>Lotnisko Bliżej Miasta<<


Portal Lotniczy


Portal Lotniczy

Pomóżmy pilotowi


Jacek Walczy

Facebook
Galeria
Więcej zdjęć w galerii
stat4u